El passat divendres, 18 de novembre, en l’auditori municipal, es va celebrar la sessió ordinària del Ple de l’ajuntament. Es van debatre els següents punts:

1. Aprovació, si escau de les Actes de les sessions anteriors
2. Donar compte de la correspondència
3. Donar compte de Resolucions de l’Alcaldia
Aquests punts són de caràcter orgànic i formal, i tots tres van ser aprovats sense intervencions.

4. Modificació de crèdits del pressupost ordinari de l’exercici 2016.
En aquest punt, des de l’equip de govern es sol·licitava que es traslladaren diners dels pressupostos d’una sèrie de partides que no s’havien utilitzat a altres en les quals s’havien esgotat.
Aquest punt va ser aprovat per unanimitat sense cap intervenció.

5. Modificació de l’ordenança reguladora de l’Impost de Vehicles de Tracció Mecànica.
Aquest punt va ser tractat el ple anterior, on des de l’equip de govern es va proposar bonificar la totalitat de l’impost de vehicles de tracció mecànica als cotxes de 25 anys o que foren històrics.
Des de Compromís vàrem acceptar aquest punt, però vàrem presentar una esmena per estendre aquestes bonificacions a vehicles respectuosos amb el medi ambient. Aquesta esmena va ser posposada la seua votació a aquest ple.
Finalment l’esmena de Compromís va ser aprovada per unanimitat amb la redacció final següent:

• Gaudiran d’una bonificació del 50% de la quota de l’impost: Tots els subjectes passius que acrediten la titularitat de vehicles híbrids.
  • Gaudiran d’una bonificació del 75% de la quota de l’impost. Tots els subjectes passius que acrediten la titularitat de vehicles elèctrics.
  • Gaudiran d’una bonificació del 100% els vehicles històrics o aquells que tinguen una antiguitat mínima de vint-i-cinc anys.

6. Establiment de la Taxa per prestació d’ensenyaments especials en establiments municipals, ús dinstal•lacions i edificis municipals i l’aprovació provisional de l’ordenança fiscal corresponent.
Aquest punt també va ser traslladat de l’anterior ple, ja que en primera redacció s’establia una taxa per la utilització d’instal•lacions i edificis públics a qualsevol persona i organització. Cinc minuts abans de l’anterior ple es va modificar l’expedient per a incloure que les associacions no hagueren de pagar aquesta taxa, per tant donat la precipitada modificació, aquest punt va ser retirat per al debat en aquest ple.
Des de Compromís vàrem considerar encertada la modificació d’última hora perquè les associacions quedaren exemptes de pagament, però vàrem considerar oportú explicar que hi ha molts moviments, agrupacions, conjunts, etc. que no estan registrats com associació. I no per això, pensem que se’ls hauria de fer pagar, ja que molt d’ells realitzen activitats obertes a tot el poble i sense cap ànim de lucre.
Per exemple, el dia 2 de desembre, a les 20:00 hores. Hi ha convocada una reunió de l’assemblea contra la planta de residus animals de Castelló de Rugat. En el cas que es volguera utilitzar la biblioteca municipal, la plataforma contra la planta hauria de pagar per no estar registrada com associació.
Per tant, des de Compromís vàrem esmenar la modificació d’aquest apartat perquè sempre que es realitze un acte obert a tot el poble i s’actue sense cap ànim de lucre quede exempt.
Finalment, des de l’equip de govern varen mostrar el seu compromís de no cobrar sempre i quan s’actuara d’aquesta manera, i finalment es va decidir retirar l’esmena per a posterior consens en la redacció final de l’articulat.

7. Nomenament de representants de la Corporació al CONSELL AGRARI MUNICIPAL.
En aquest punt, cada grup municipal dels seus regidors va nomenar el seu representant per al consell agrari municipal. Compromís va nomenar a Pasqual Sanjuan Sainz.

8. Ratificació dels acords de la Junta de Govern Local de delegació per contractar les obres incloses al PPOS/2016.
Aquest punt tractava sobre la ratificació de la corporació en les obres incloses al PPOS/2016. Sense cap intervenció aquest punt va ser aprovat per unanimitat.

9. Ratificació de les Resolucions de l’Alcaldia d’aprovació del Pla Econòmic Financers per a obres incloses a L’IFS/2016.
Com també l’anterior, aquest punt tractava sobre la ratificació de les resolucions d’Alcaldia sobre les obres incloses a l’IFS/2016. Sense cap intervenció aquest punt va ser aprovat per unanimitat.

10. Moció per l’adhesió al Manifest de l’Associació de Juristes Valencians de defensa de la competència Estatutària de la Generalitat Valenciana en matèria de Dret Civil.
Davant la imminent sentència del Constitucional sobre el recurs a la Llei de Règim Matrimonial Valenciana, dins de la recuperació del Dret Civil Foral Valencià, l’Associació de Juristes Valencians, ens ha remés aquesta moció per tal de donar suport a la retirada de l’esmentat recurs. La moció va ser aprovada per unanimitat.

11. Moció per l’Eliminació de la Violència contra les Dones.
El nostre portaveu,Pasqual Sanjuan, va expressar: “Les violències masclistes tenen el seu origen i nucli en pervivència d’un sistema social heteropatriarcal, present a totes les estructures de la societat, que no considera la igualtat un autèntic dret de les dones. L’expressa a les lleis escrites mentre que a la vida real manté rols i responsabilitats diferenciats, resta credibilitat i autoritat a les dones, cosifica el seu cos i consolida pautes culturals que transmeten i reprodueixen estereotips que posen l’accent en les responsabilitats i culpabilitats de les dones, que sobrevalora el que és considerat masculí i devalua i invisibilitza el que és considerat femení. Presenta com a normal que és la seua responsabilitat cuidar dels altres, que el seu treball és de menys qualitat, que moltes agressions es deuen al comportament d’elles i que les institucions, la societat o la seua parella tenen dret a decidir per elles. No es tracta de sexe fort i sexe dèbil, i és tot això el que fa vulnerable les dones.” En condemna d’aquestes violències la moció va ser aprovada per unanimitat.

12. Adhesió a la Carta Europea per la igualtat entre dones i homes en la vida local.
Fent valdre la igualtat entre persones, des de Compromís vàrem votar a favor per l’adhesió del nostre poble a la Carta Europea per la igualtat entre dones i homes en la vida local. Aquest punt va ser aprovat per unanimitat.

– Inclusió manifest del PP respecte a l’informe de la sindicatura de comptes.
El partit popular va demanar la paraula per a afegir a l’ordre del dia la lectura d’un manifest respecte a l’informe de la sindicatura de comptes. La urgència del punt va ser aprovada per unanimitat i el seu portaveu va passar a la lectura del manifest que podeu escoltar al vídeo del ple.

13. Precs i preguntes
En aquest punt va prendre la paraula el nostre portaveu, Pasqual Sanjuan, per pregar igualtat, ja que en l’anterior ple, el portaveu del Partit Popular va poder realitzar una pregunta al grup municipal Compromís, i en aquest ple, nosaltres vàrem demanar poder realitzar preguntes als membres del Partit Popular respecte a l’informe de la sindicatura de comptes, i no se’ns va permetre, ja que sols podíem realitzar preguntes a l’equip de govern. Un fet que ens pareix injust.
Posteriorment, Pasqual va expressar, “Donar compte no és als membres del ple, donar compte és a la ciutadania de la qual s’han gastat els seus diners. Si els membres del Partit Popular estan dispostos a fer un exercici de transparència i donar explicacions, nosaltres proposem que ara i ací quan s’acabe aquest punt i el ple, ens esperem, i en els micròfons oberts i davant el públic ací present, contesten a les nostres preguntes”
Finalment, el Partit Popular quan es va acabar el ple va eludir contestar cap pregunta.