La decisió s’adopta després d’un referèndum participatiu a instàncies d’una moció presentada pel grup municipal Compromís.

El passat febrer del 2020, Compromís va presentar una moció davant el plenari en la qual proposava iniciar un procés participatiu per impulsar el Porrat de Sant Antoni. Segons la mateixa proposta, el procés s’encarregaria de donar veu als veïns i veïnes amb la finalitat d’impulsar la tradicional festivitat de la localitat.

La proposta de Compromís, aprovada per unanimitat pel plenari, incloïa un referèndum per decidir sobre la possibilitat de buscar alternatives a la rifa del porquet viu de Sant Antoni. Aquest debat es produïa després que PACMA denunciara les condicions en les quals es trobava l’animal rifat en anteriors edicions.

Finalment, dos anys després, el consistori va iniciar el procés democràtic que va culminar el passat dissabte 15 de gener amb la decisió per una àmplia majoria de deixar enrere la rifa de l’animal viu per la rifa d’un lot de productes del comerç local.

Segons Damián Martínez, portaveu local de Compromís: “Des de Compromís valorem molt positivament la decisió del poble, com també el procés democràtic i participatiu realitzat. La societat avança i amb ella també han d’avançar les tradicions, ja que una no és excloent de l’altra. Castelló de Rugat és un poble respectuós amb els animals, que aposta i posa en valor el seu comerç local. Amb aquesta decisió avancem com a poble, decidint entre totes i tots el futur de Castelló de Rugat”.